torsdag 17 oktober 2013

Ekologisk mat på förskolan

Jag köper inte 100% ekomat här hemma, men jag gör verkligen så gott jag kan. Sen Felix började på dagis har jag ju oundvikligen undrat vad det är för man han får där egentligen. De säger att han äter med god aptit och det är superbra, men vad äter han? Jag mailade kommunen och frågade och fick svar idag. Glada besked! Här är ett litet utdrag ur mailet jag fick.
Vi lagar all mat från grunden, förutom Pytt i panna och köttbullar som vi inte har utrymme att steka själva. Någon enstaka gång per år serverar vi färdigpanerad fisk, då barnen önskar sig det vid alla ”önskematsedlar”.
All frukt och alla färska grönsaker är ekologiska och dessutom är all mjölk, fil, creme fraiche, grädde, gräddfil, ost, knäckebröd, mjöl, ris, kakao, fisk, köttfärs till soppa, russin, örtkryddor, krossade tomater, ägg, rapsolja, pannkakor, vissa bönor, gryn och linser är från och med den 1 oktober 2013 också ekologiska då det gjorts ett byte av huvudgrossist.
Potatisen är ekologisk och alla bananer vi serverar är FairTrade-märkta. Köket på Solrosens förskola har nyligen tagit emot Helsingborgs första FairTrade-diplom.
Toppen ju! Jag hade en del funderingar kring valet att servera margarin istället för riktigt smör och svaret jag fick där var att det var pga många mjölkintolleranta barn (det köper jag) och att det var för hög andel mättat fett (köper jag inte). Det kan aldrig vara bättre att ge en produkt som genomgått så stora industriella processer som margarin framför en "ren" råvara som smör, enligt mig.

Hur som så känner jag mig mycket lugnare med förskolematen nu, men jag kan verkligen inte låta bli att undra varför de inte skyltar mer med det?

4 kommentarer:

  1. Oj
    Vet inte om det blev något fel?!
    Men man ser namnet på förskolan? !

    SvaraRadera
  2. Kanske köp en bytta smör till dagiset? De gjorde min mamma, och sen fick de laktosintoleranta barnen en bytta och de andra tog av den andra. Fin blogg du har förresten. Har börjat läsa mig bakåt. :)

    SvaraRadera
  3. Inget fel att skylta med namnet på förskolan. ..eller avd som förälder. ..ni har ingen sekretess samt det är bra med reklam. Det är information om det enskilda barnet som inte får ges information om. Vad som skett på förskolan. Men detta gäller inte Er föräldrar!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...