onsdag 22 maj 2013

Miljövänliga tvättmedel

Vi har lyxen att ha tvättmaskin i lägenheten, och den används flitigt vill jag lova. Precis när jag flyttat in köpte jag miljömärkta parfymfria tvättpulver från Garant eller Skona. Sen använde jag tvättnötter ett bra tag med varierande resultat. "Vanlig" tvätt funkade de bra på, men Vargs lortiga arbetskläder kändes aldrig helt fräscha, plus att jag inbillade mig att kläderna blev lite gråa i färgen. Bikarbonat använde jag ett tag, med ättika som skölj, men eftersom jag inte var helt hundra på exakt vilka kemiska processer som sattes igång gav jag upp det. Ättika sköljer jag ofta med dock, toppen mot sura strumpor och annat som luktar blä.

Sen ett tag tillbaka alternerar jag mellan Ecover Zero och Sonetts tvättmedel. Dyrare än vanliga i inköp, men räcker precis hur länge som helst. Ecovers skulle till exempel räcka till 21 tvättar, men jag har då aldrig behövt använda så mycket tvättmedel som anges på flaskan så den har räckt mer än så.

Varg har en flaska Ariel stående, som han tvättar (enbart) sina arbetskläder i ibland eftersom han envisas med att de "behöver tvättas ur ordentligt emellanåt". Jag har svårt att tro att de blir renare med Ariel än med Ecover, däremot luktar både tvättmaskin och lägenhet riktigt illa av den där horribla tvättmedelsdoften, så det är tur att det inte händer så ofta. (Kläderna tvättas alltså ofta, men sällan i Ariel!)

Med Ecover Zero doftar tvätten absolut inget alls, och Sonett lämnar efter sig en svag, svag doft av lavendel. Jag upplever inte någon skillnad i "styrka" mellan de två, jag tycker tvätten blir lika ren oavsett vilken jag använder. Fläckar förbehandlar jag alltid, antingen med lite citrontvål eller galltvål, men det hade jag nog behövt göra med "vanligt" tvättmedel också. Kroniskt missfärgade haklappar eller kläder med fläckar som inte gått bort, får antingen hänga i ett soligt fönster ett par timmar, eller ännu hellre torka liggande ute i solen så bleks allting bort.
I nästa beställning från jordklok.se ligger det en flaska tvättmedel från Bio D, som jag hoppas är lika bra som de andra för den är snäppet billigare.

Överlag är jag jättenöjd med båda, och även om de kostar en slant mer än vanliga tvättmedel tycker jag det är värt det för att veta att det inte finns några läskiga kemikalier kvar i kläderna eller som spolas ut i naturen.
Det negativa är ju att priset är lite högt, och att de är svåra att få tag på och oftast måste beställas på nätet. Sonettflaskan köpte jag dock på Sju Bönor här i stan, men det är också den enda butiken här omkring (vad jag vet!) som säljer lite miljövänliga hushållsprodukter.

1 kommentar:

  1. Jag använder Bio Ds pulvertvättmedel när jag inte använder såpnötter, och är jättenöjd med det. Har dock inte testat något av dem du skriver om så jag kan inte jämföra. Jag kände på Sonett när jag var på Sju bönor senast, men ratade den för att den innehöll lavendel. Jag har ju vant mig vid att tvätten inte ska lukta, men om det är så svag doft som du säger så kanske jag ger det ett försök.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...