torsdag 28 mars 2013

Torr hårbotten

Felix har torr hud, och värst är det i hårbotten. Hela hårbotten är täckt av sprickor och flagor, och det är inte skorv. Vi tvättar inte med varken tvål eller schampo, och jag har nästan jämt i olja i hårbotten när han duschar eller badar. Nu börjar han få så långt hår också att det är svårt att komma åt att smörja, och även om jag smörjer så ser det likadant ut en dag senare.
Så nu tänkte jag försöka se till att han får i sig mer fett, så huden smörjs inifrån, för att se om det hjälper på lång sikt. Så mer olivolja i maten och mer kokosolja i smoothisarna, mer avocado till mellis.
Jag blandade ihop en snabb spray också, som jag kan spraya i hårbotten och håret utan att det blir så extremt fett och kladdigt. I runda slängar lika delar vatten, aloe vera och glycerin i en liten sprayflaska. Beroende på hur det känns får jag kanske justera sen, för glycerin kan bli ganska klistrigt om man använder för mycket av det.

Andra, kemikaliefria, tips mottages tacksamt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...