torsdag 29 november 2012

Ergonomisk bärsele: Manduca

Det här är ett gammalt påbörjat inlägg, men jag hade helt glömt bort det fram tills nu! Vi bär ju vår lilla apa en hel del fortfarande, och i somras köpte vi oss en ergnomisk sele eftersom han började bli för tung för trikå- och ringsjalen. Vi ville dessutom ha något som Varg kände sig bekväm med att bära i också, som man inte behövde knyta en massa. Jag hade spanat lite på en Ergobaby eftersom den fått bra betyg och det är ett namn som nämns ganska ofta, men jag tyckte det ser lite stor och klumpig ut. Inte så fin, på nåt vis.
Det är väl ungefär samma tankar om selen från Manduca, men där gillade jag att det är så fina material, hampa och ekologisk bomull, och att den upplevdes som lite nättare.
Nu blev det så att vi åkte och provad en Ergo på ett ställe, men jag blev inte så imponerad. Den kändes precis sådär bulkig och klumpig som jag var rädd för. På ett annat ställe testade vi en Manduca, och den kändes super direkt. Varg gillade den jättemycket, så den fick följa med oss hem direkt. Och som vi har använt den! På snabba turer till affären, på långpromenader, hemma när han inte kommer till ro, på skogsturer. Den är lätt att justera, skön att bära i, och Felix sitter jättebra i den. En gång när vi varit hos min mamma glömde vi den där, och jag blev helt kall i magen och undrade på allvar hur vi skulle klara oss utan den i flera dagar! Som tur var skulle Varg göra ett jobb i närheten så han hämtade hem den redan dagen efter. Phew!
Nu när det är kallare använder vi den inte så mycket ute, av den enkla anledningen att jag inte får till det med ytterkläder. Även om jag fick på mig och Felix varma bra kläder, så blir det ju galet om man ska in i en butik eller så. I vagnen kan man ju lätt ta av mössa och öppna jackan men det går ju inte i sele.
Överlag är jag jättenöjd med vårt köp, och eftersom den håller ända upp till typ 20 kg så kommer den vara värd sina 1100 kr om och om igen.


1 kommentar:

  1. Vad bra! Jag har också problem när man går i affärer på vintern. Jag brukar lösa det antingen genom att bara gå in korta stunder i affärer och gå utomhus emellan, eller genom att handla i stora köpcentrum och då ta ur Eyvind ur selen och ta av honom jackan när man kommer in, och sedan lyfta i honom i selen igen. Men inget av alternativen är ju direkt optimalt.
    (Och vad fina ni är, hel familjen!)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...