måndag 20 augusti 2012

8 månaders-uppdatering

Häromdagen blev vår kille 8 månader gammal. Det är galet som tiden går! Han har lärt sig krypa, och jag trodde han skulle tycka tillvaron blev lite mer lattjo då, men han verkar bara splittrad. Bär jag honom vill han ner på golvet. Är han på golvet så kryper han mest runt och gnäller "bwah bwah bwaaah", och roligt är det mest bara när han drar och pillar på sånt som inte är leksaker. Såklart! Nu har vi ju inget ömtåligt eller farligt framme, men ändå. Sladdar är ju jätteroliga, garnnystan också. Skor är himla kul, men dom är ju lite äckliga så det är jag inte så glad i att han leker med. Lådorna i hyllan kan man banka på, det gillar han. Men leksakerna rör han nästan inte, om man inte sätter en i handen på honom. Är han trött på dom kanske? Och som med säkert alla andra barn, blir man av med honom eller det är tyst ett tag, då kan man vara ganska säker på att han satt av mot badrummet och toaborsten...
På nätterna ska det också krypas. Han vaknar, blir ledsen och rullar över till krypställning innan han ens är vaken riktigt och kryper "bwaah"ande iväg. Han sover fortfarande nästan aldrig om jag inte ligger bredvid, så det är lite trixande med sömnen. Han vill sova tre gånger under dagen, en kortis på förmiddagen, en lite längre stund på eftermiddagen och gärna en stund på kvällen, men lite beroende på när det är så kan det bli tokig när det är läggdags för natten.
När det kommer till mat så ger vi lite mosad mat och lite plockmat, beroende på vad vi äter. Han ammar fortfarande såklart, men tycker det är roligt att smaka och kladda med mat. Den enda rutinen vi har än så länge är att jag ger honom gröt på skrädmjöl, med lite kokosolja och någon mosad frukt, till lunch. Barnmat på burk har vi bara köpt nån gång mest för att testa, men det har inte gått ner. Fruktpureerna slinker ner dock, och även om det är jättelätt att göra själv så köper jag dom lite för jag vill åt glasburkarna. Perfekt att ha salvor eller liknande i!
På det stora hela händer det jättemycket nu, och det känns som det är något nytt varje dag. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...