tisdag 10 juli 2012

Logona örtfärg, vad hände?

Jag har färgat håret med henna ett tag, och växlat ibland med "vanlig" färg. Nu köpte jag Logonas örtfärg i nyansen Flame Red från en webbutik. Redan när jag läste innehållet på lådan fick jag en känsla av att nåt inte stämde. 
Såhär står det:
Ingredients
Algin, Hydrolyzed Wheat Protein, Buxus Chinensis (Jojoba Oil), Parfum (Fragrance) [+/- Lawsonia Inermis*, Cassia Auriculata, Ramnus Frangula, Juglans Regia, Indigofera Tinctoria, Indigofera Argentea, Hibiscus Sabdariffa, Rheum Undulatum, Krameria Trianda, Coffea Arabica, Curcuma Longa, Beta Vulgaris] 

Det står alltså samma på _alla_ nyanser, och det som är i rött betyder ju som bekant att det kan innehålla en eller flera eller ingen alls av just de ingredienserna. Så jag vet inte exakt vad som är i min färg, och inte på någon sida står det en riktigt innehållslista heller.

Jag blandade ihop färgen iaf, med lite mer vätska än vad instruktionen sade, och satte en klick på armen för att kolla om det blev nån färg.
Torkade av, och kvar blev en gul fläck, inte orange som det blir med ren henna. Fair enough tänkte jag, det är ju trots allt blandat med annat.
Jag lät färgen stå över natten, som jag brukar med henna för optimalt pigment. Tog en testslinga och hade färgen i, i lite drygt två timmar. Sköljde ur, och vad har jag? En gröngul hårbotten och utväxt, men inget rött så långt ögat ser.
Jag är dels lite förbannad och besviken, men mest fattar jag inte vad som hänt? Utväxten är ju virgin så det är ingen kemisk reaktion. Jag vågar ju inte ha i det i resten av håret för sådär kan man ju inte se ut.
Är det någon som varit med om något liknande?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...