torsdag 7 juni 2012

Tygblöjor vs engångs, del 3

Jag har dragit ut på min utvärdering av tygblöjorna eftersom jag helt enkelt inte kan bestämma mig. Jag älskar grejen med tygisar. Och jag vill verkligen att de ska funka, men just dessa blöjorna funkar inte på just mitt barn. Det är inget ovanlig och man råds ofta att köpa enstaka blöjor av olika märken för att hitta de som passar bäst. Men nu fick vi ju dessa till ett väldigt bra pris och Bumgenius är mångas go-to märke just för att de sitter så bra och är lätta att använda. Jag tycker helt ärligt inte att hanteringen och tvättandet är särskilt jobbigt alls. Vi tvättar ändå så ofta, och att stoppa in inläggen och vika ihop blöjorna tar mig inte många minuter. Det som är jobbigt är att de läcker vid benen, så bodysarna är våta runt benen efter en kissning. Jag får byta kläder samtidigt som jag byter varje blöja. Jag har läst på nätet och testat alla trick; tätat yttertyget, olika sorters inlägg, gnuggat innertyget med diskmedel osv. Jag köpte till och med helt nya kardborrefästen till dom för dom gamla var rätt slitna. Men icke. Ingen annan verkar ha detta problemet, det är därför jag ganska säkert kan säga att det är en kompabilitetsfråga mellan blöja och barn och inget fel på blöjorna i sig. Konstigt nog så funkade de bra när han var mindre, det läckte någon gång då och då men inte alls som nu.

Som sagt. Jag vill älska dom. Och det hade jag gjort om de bara inte läckte... Jag gillar allt annat. De är mjuka mot hans hud, luktar inte sådär konstigt som plastblöjor gör, vi slipper kånka hem blöjor i tid och otid, de är fina att titta på. Men jag känner att de gör inte det de är gjorda för, att hålla kisset inne, så jag sträcker mig allt oftare efter engångsblöjorna, och tanken på att sälja vidare tygisarna är tyvärr inte helt otänkbar. Jag ska fundera lite på det, det finns kanske andra tygblöjor som passar oss bättre.

10 kommentarer:

  1. Jag gillar också våra tygblöjor vi har från ImseVimse, det funkade bra i början men nu när våran tjej har blivit så rörlig och kan aldrig sitta still så går det en på nerverna varje gång man ska byta blöja. Och eftersom man drar sig ifrån att byta blöja eftersom det är en kamp, så använder jag också tyvärr engångsblöjor allt oftare bara för att dem ska kunna sitta på en stund längre utan att läcka. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. hela dagarna kan ju inte gå åt till att oroa sig för blöjorna heller. =/

      Radera
  2. kör EC så slipper du blöjor! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har funderat på det, men jag tror helt ärligt jag är för odisciplinerad. sen ser jag inte hans tecken, jag har testat några dagar men det blir kiss överallt! =)

      Radera
  3. Vi har samma problem, att tygisarna läcker. Vi har flera olika märken och sorter, men jag tycker att det gäller för nästan alla. Därför använder vi dem nu bara som omväxling när E blivit lite irriterad i rumpan, och till det fungerar de bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag skrev på sjalbarn och andra utländska forum, men där verkade det som det var ett ganska "ovanligt" problem, men då är det alltså inte det...

      Radera
  4. Har du använt salva? Salva kan fastna i fuskmockan på tygisarna och täppa till så de suger kisset dåligt (för sakta) så det läker lite. För att få bort det kan man gnugga insidan av blöjan med diskmedel (gärna någon bra sort som tex ecover) innan man slänger dem i tvätten. Använder man ofta salva kan det vara bra att diskmedelskura blöjtvätten nu och då. Man stoppar blöjorna i en hink med hett vatten och diskmedel och låter det stå några timmar innan man tvättar. Det brukar också vara bra att tvätta i 90 grader utan tvättmedel så att blöjorna släpper diverse tvättmedelsrester som också kan täppa till och orsaka läckage. Inläggen kan också behöva sig en omgång ifall det är problem.

    Vars på blöjan läker det? I ryggen, på magen eller i grenen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vi har aldrig använt salva, men jag har ändå testat att gnugga och tvätta med diskmedel. 90 grader har jag tvättat dom i ungefär var 5e/6e gång. De läcker i grenen, det är som om innertyget liksom går ut för långt, och när då kläder sitter tätt på så fortsätter de suga upp kisset, om du är med på hur jag menar? Jag tycker det är himla trist, för jag gillar dom så mycket annars!

      Radera
    2. Aha, jag fattar! Vad händer om du använder bambuinläggen och inte lika tajta kläder på bebben

      Har du torktumlat dem? Det kan också behövas ibland för att täta PUL-tyget.

      Annars kan det ju helt enkelt vara så att just denna modell inte passar ditt barn. Är han kanske lite smal mellan benen så han klämmer ihop blöjan i grenen? Kanske prova någon modell som är smalare mellan benen.

      Radera
  5. Har du testat vikblöjor med ullblöjbyxor (glöm inte snappin)? Det har funkat klockrent på A, i samband med en del EC'ande.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...