fredag 1 juni 2012

Recension: solgel spf 30 från Eco Cosmetics (uppdaterad)

Efter besvikelsen på Eco Cosmetics solkräm spf 50 bestämde jag mig för att testa deras solgel spf 30 istället.
En beställning från Ren Skönhet (som dessutom var 10 kr billigare än överallt annars) senare hade jag den fiffiga tuben solgel i min ägo.
Tuben är smart som så att man vrider på toppen, så klickas det upp en pump, sen vrider man bara tillbaka igen. Inget kladd och inget lock!

Gelen är orangefärgat, men det är inget som syns på huden. Faktum är, att det syns inte alls att man har den. Det känns lite oljigt, men det syns absolut ingenting. En pump är lagom till ansiktet och halsen. Första gången jag testade lade jag bara till den mellan arganoljan jag använder som återfuktare och foundation, men det blev lite väl kaka på kaka, så efter det skippade jag helt enkelt arganoljan.

Nu har det inte varit supervarmt när jag har testat den, så jag vet inte hur den står emot svett och så, men den ska vara vattenresistent.

Än så länge, såhär en vecka in, gillar jag den skarpt! Hade jag gått från vanlig hudvård direkt till denna hade jag tyckt det kändes på tok för oljig, men nu när jag både tvättas och smörjer med olja är det ingen stor grej längre. Den tar ganska lång tid att gå in i huden dock, men det kanske är meningen att den inte ska det, utan ligga utanpå? Oavsett så drar ändå den oljiga känslan ner betyget liiiite.
Priset ligger runt 260 kr, och med tanke på hur dryg den är och att den kommer få dubbeljobba som dagkräm, så kan jag absolut leva med det.

Allt som allt, en behaglig lättanvänd produkt som funkar jättebra som dagkräm. Dock lite för oljig känsla.

Betyg: 4 av 5

Uppdatering 3/5-2013
Såhär snart ett år efter recensionen känner jag att jag kanske var lite generös med betyget. Jag tycker fortfarande det är en bra solkräm, jag brände mig inte en endaste gång, men den blev inte den där varje-dag-krämen jag ville. Den är helt enkelt för kladdig för vardagsbruk, tycker jag. Dagar i trädgården, på stranden eller liknande, absolut! Det kan ha att göra med att jag har oljig hud och att den funkar bättre på normal eller torr. Just nu använder jag den på Felix, och på honom känns det inte alls särskilt kladdig eller fet.
Köpa den igen gör jag nog bara om jag inte hittar något bättre, men jakten fortsätter.

Nytt betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...