tisdag 5 juni 2012

Giftfri servis till barn?

Vi har så smått börjat ge Felix lite smakportioner, både lite puré och lite bitar han får kladda med själv. Jag tänkte skriva ett eget inlägg om det sen, men det här med det tekniska kan jag inte släppa. Och med tekniska menar jag tallrik och sked.

Jag vill ju använda nåt som är så miljövänligt och giftfritt det går. Visst står det på alla plastmojänger att de är BPA-fria, men vad mer innehåller de och hur mycket sipprar ut i maten? Vad händer när små bebiständer (som han inte fått än dock) gnager på både sked och mugg?
dandelion for baby infant feeding setJag fick tips från Anneli på I Heart Eco om Dandelion, som bland annat gör matprylar av majs. Verkar kanon, men de säljs inte här så då måste jag beställa från USA. Hos tipsade också om Atlantis Naturals, som också har olika miljösnälla tallrikar och dylikt. Samma sak där dock, man får beställa från USA och att frakta det hit blir ju en liten miljöpåverkan.
Kollar man lite på nätet på olika forum och så, så verkar det som att föräldrar i allmänhet struntar rätt mycket i vilket, menar på att mängden skit barnen skulle få i sig är så liten att det knappt räknas. Så är det kanske, jag vet ju faktiskt inte. Vi äger ingen microvågsugn (eller, det gör vi faktiskt, men den står i förrådet pga platsbrist) så oavsett vilken tallrik han får att äta ur så kommer den inte värmas upp i micro.
Sen finns det ju tallrikar och skedar som är gjorda av återvunnen plast. Bra för miljön, men hur är det giftmässigt? Det är ju fortfarande plast.
Porslin kanske funkar? Tills det åker i golvet.
Sen är det ju den ekonomiska biten också. En MAM-mugg kan man få för 59 kr, Lifefactory-glasflaskan med drickpip jag har spanat på går loss på 270 kr.

Jag vill se mig själv som en kritisk konsument, och jag försöker att läsa på ordentligt oavsett vad det är så jag inte faller i markandsföringsfällor. Varg säger bara "det låter jättebra, köp du en sån om du tror den blir bra", men egentligen hade han nog bara plockat upp första bästa sked på ica maxi och glatt gett sin son mosad banan utan att tänka mer på den saken. Gör jag för stor grej av det här?

Hur gör ni? Vad matar ni med/ur och hur resonerar ni kring det?

3 kommentarer:

  1. Ekokul har haft den där servisen av majs och de har även andra serviser av bambu.
    http://www.ekokul.se/

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att vi inte är dem enda som har förvisat micron till förrådet, våga vägra micro säger jag bara!

    Ekokul hade en gång i tiden mycket från Dandelion, men nu är det bara några leksaker och så "divided plates" av allt Dandelion har att erbjuda i matväg, tråkigt tycker jag eftersom jag gillar Dandelion väldigt mycket. Den enda som är negativt med Dandelion är att dem inte har någon pipmugg eller flaska, eftersom LifeFactory-flaskorna är lite för tunga för nybörjare vid matbordet. Eftersom man bara vill ha vatten i pipmuggen så borde det ju gå att tillverka en av majs! :(

    SvaraRadera
  3. Vi har mestadels använt helt vanligt porslin, vanliga metallbestick i barnstorlek och tåliga småglas från ikea (sådana som inte ska gå sönder). En tallrik har åkt i golvet. :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...