måndag 16 april 2012

saker jag inte visste: att D-droppar kunde vara farliga

Som alla andra nyblivna föräldrar fick vi en flaska ACO D-droppar i handen när vår BVC-sköterska var här första gången. Redan innan hade jag läst något nånstans om att man inte skulle använda dom, men jag kunde inte minnas vad. Enligt ordination gav jag honom dropparna i ett par dagar innan jag kom mig för att kolla upp vad det var, och det visade sig att de använder butylhydroxianisol som antioxidantmedel. Äkta Vara skriver såhär:
KÄNDA HÄLSORISKER
Kan innebära hälsorisker för småbarn. Misstänks orsaka allergiska reaktioner och hyperaktivitet. Omdiskuterade cancereffekter.
Men så bra, precis vad man vill ge till sitt lilla barn! Som tur är så finns det alternativ, Dunmedic gör d-droppar som är utan läskiga tillsatser. 
Som alltid ska man ju kolla runt, läsa på och ta sina egna beslut, och inte få panik direkt nån skriker "cancer!". Källkritik är viktigt! Men ibland när det är såhär enkelt, en produkt med ett eventuellt farligt ämne, eller en likvärdig utan, då ser jag inte problem alls att helt enkelt inte använda den förstnämnda.
Men som den virriga mamman jag är, så har jag inte kommit mig för att köpa dom än, jag har helt glömt bort det eftersom det var slut på den enda sidan jag hittade dom på när det begav sig. Kom på det idag,  när jag hittade den gamla flaskan som jag ställt undan. Nu blir det en tur till apoteket för att se om de har den Dunmedics inne, jag måste ändå köpa en sån där läskig nässug till lilleman som gått och blivit alldeles snorig.

Fler blogginlägg om d-dropparna:
Ekonördarna på lyckobacken
Ekomamman
Asabeia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...