onsdag 4 april 2012

det där med sömn

han var glad när han vaknade iaf!
Eller ja, bristen på snarare. Felix sov ungefär en halvtimme mellan tio och halv elva igår kväll. Sen vaknade han och vad jag än gjorde så somnade han inte om. Jag vyssjade, ignorerade, stoppade tillbaka nappen 500 gånger, ammade, torkade kräk, bytte blöja, allt. Fem i morse höll jag på att avlida av trötthet och irritation. En liten tanke om om att lämna honom hos grannarna och springa därifrån dök upp. Men jag lade honom i vagnen istället. Gunga gunga i pyttelilla hallen tills han äntligen somnar. In med vagnen i pyttelilla sovrummet. Gunga i zombiemode från sängen. Någon gång mellan sex och sju så sover vi lite grand. Sen blir klockan halv åtta och han tycker att vi sovit vad vi ska.
Och nu är tio och jag har ett skitsurt övertrött barn i famnen som vägrar sova. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra för att få ordning på sömnen här. Jag har hela tiden haft inställningen att det löser sig med tiden och att vi absolut inte ska använda några "metoder" för att han ska sova. Men det måste ju finnas något snällt sätt att pusha i rätt riktning. Att hålla honom vaken i tron att han ska sova på natten får motsatt effekt. Att låta honom sova så mycket han vill i sjalen på dagarna ger oss inte heller en gladare eller tröttare bebis på kvällarna. Och somnar han i famnen så vaknar han bara man tänker tanken att lägga ner honom.


1 kommentar:

  1. Oj hjälp, vad lika varandra du och Felix är! På det här fotot av dig, och det från välkomskalaset där han syns från sidan så är ni ju som tvillingar! (Fast ja, i lite olika ålder då...)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...