söndag 18 mars 2012

om näthat

Det är konstigt det där med nätet, hur man börjar läsa om en sak, länkas vidare till nåt annat, blir tipsad om något tredje och sen hamnar man någon helt annanstans. Det började med hela den här tramsiga historien om den glada tjejen under melodifestivalen. Ja, hon den "håriga". Folk stöttade, hatade, allt där emellan. Blogg efter blogg skrev om det, vare sig vilken sida de stod på. Hur som haver, allt det där ledde mig till facebookgruppen "vardagshjältar mot nätmobbning" som jag gick med i. Tanken är att man som enad grupp ska hjälpas åt att göra något, vad som helst, åt nätmobbing. Det första vi gjorde var att gå in på ett specifikt forum där det förekom uthängande av individer och extremt grov attityd. (jag tänker inte säga vilket forum för jag vill inte ge det reklam, men gå med i gruppen och hjälp till!) Vi försöker helt enkelt ersätta all skit med bättre saker. Kanske tröttnar dom och ger sig? Vi får se vart det leder. Det känns spontant som vi gör en bra sak, men samtidigt så inser jag ju att de som håller på, kommer fortsätta hålla på i något annat mörkt hörn även om nu detta forumet dör ut. Det som gör mig så trött är att vissa människor verkligen är så jävla elaka. Att de vrålar om yttrandefrihet för de tror det innebär att de får kalla vem som helst vad som helst.

Så nu känner jag att jag fått nog för denna helgen, även om det är en fight jag tycker alla borde ta. Nu ska jag ta mitt lilla barn och gosa ner oss i sängen, kanske virka en rad eller två på hans nya mössa.

1 kommentar:

  1. Det är verkligen skrämmande hur mycket hat folk har i sig, hat som de riktar mot vem som helst som finns omkring dem. Mobbning har inget med offret att göra utan förövarna och jag är så trött på det. Du är duktig som kämpar för det fina. Det får du en kram för!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...