tisdag 6 mars 2012

om bly i läppstift

Jag älskar läppstift. Jag har hur många som helst, och jakten på det perfekta röda tar aldrig slut. Ibland när man läser om sminkhistoria kan man läsa hur de förr blandade bly i både ansiktspuder och läppstift. Tokigt! Alla vet ju att det är skitfarligt. Men nu vet vi ju bättre.
Trodde jag iaf.

2007 samlade Campaign for Safe Cosmetics ihop 33 läppstift och kollade halterna av bly. 61% av stiften innehöll bly, vissa så mycket som 0,65 ppm (parts per million).
När amerikanska FDA, fick tummen ur och gjorde en utökad undersökning med 400 läppstift, hittade de upp till 7,19 ppm. De har inga gränsvärden på vad som får finnas i en färdig produkt, men i "färgämnen" får det finnas max 20 ppm. Då kanske inte 7 känns så mycket, men ett problem är ju självklart att även om det finns "säkra" nivåer av bly, så är ju bly så kallad kumulativt, det bara samlas i kroppen och försvinner inte. Så visst, mitt läppstift kanske innehåller den så kallade säkra mängden bly. Men vad händer när jag bättrar på det flera gånger varje dag?

Enligt EU-direktiv så ska det inte finnas bly alls i kosmetika, som en liten sidnot.
Lite av problemet är att det inte är en medveten ingrediens, då hade företagen varit tvungna att skriva ut det på innehållslistan, utan det räknas som en "förorening" som blivit kvar efter tillverkningen. Tydligen så är marken så full av bly att det smittar av sig på det man använder för att färga smink med, om det sen är växter eller metaller.

Visst, det finns de som menar på att vi får i oss mer bly i dricksvattnet än vad vi får genom smink. Nog för att bly finns naturligt i våra omgivningar, men det är ju en jävligt sorglig sanning att allt runtom oss är så skitigt och nergiftat att det kanske är bra att vi inte vet.

Så hur vet man hur mycket bly ens läppstift innehåller? Det vet man inte. Inte om det inte råkar vara ett av de 400 som FDA testade. Kollar man så ser man att det skiljer sig från färg till färg, inte bara märke.
Nu råkar det vara så att mina absoluta favoritläppstift är av märket Maybelline. Tittar man på listan hamnar de ganska långt upp. Vad ska jag göra med dom? Fortsätta använda, jag har ju trots allt redan köpt dom? Sluta använda dom, dels för min hälsa och sen för att helt enkelt inte supporta företaget?

Jag har varit i rensartagen i mina sminklådor på sistone, av andra anledningar än bly. Som skumma konserveringsmedel, mineralolja, silikoner och parfymer. Bland annat. Men läppstiften är bannemig svårast att rensa ut. Dels för att de kostat mycket pengar såklart. Av hygienskäl säljer man ju inte eller ger dom vidare, så vill man inte ha dom är det soptunnan som gäller. Och hur miljövänligt känns det? Sen är dom ju så fina.

Läser man runtom på nätet på bloggar och liknande så skiljer sig åsikterna en hel del, som det brukar vara. Vissa menar på att strunt samma om det finns en liten mängd bly i läppstiften, vi får i oss så mycket skit ändå. Andra blir rosenrasande och känner sig lurade.
Folk få såklart göra precis som dom vill, men det som gör mig så irriterad är att man som konsument, oavsett vad det gäller, fanimig inte kan lita på någon. Det gäller att man han stenkoll själv om man bryr sig om vad man stoppar i sig eller smörjer sig med, för som vi vet så betyder ord som "naturligt" och "ekologiskt" inte ett skit i verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...