måndag 5 mars 2012

ett barn med ont i magen

De senaste nätterna har lilleman haft jätteont i magen. Han kommer såklart inte till ro, ligger och fäktar och sparkar, gråter och morrar. Visar att han är hungrig men ligger bara och "tramsar", och när han väl ätit så kräker han ner sig själv, mig och sängen. Flera gånger varje natt. Jag brukar ta det ganska bra, för numera är det kanske bara tre, fyra nätter i veckan och inte varje natt och varje dag som  när han var riktigt liten. Dessutom kan han ju inte hjälpa att han har ont, det är såklart synd om honom! Och sen känner jag att jag måste hålla honom tyst och lugn för att sambon ska få sova så han orkar jobba.
Men inatt blev jag så trött. Jag fattar inte vad det är som gör att vissa dagar går det bra med magen och andra inte alls. Jag blev arg för att han inte bara kunde vara tyst så jag fick sova, jag blev arg för att han inte bara kunde äta om han nu var hungrig istället för att ligga och slabba och gnälla. Tar upp honom på axeln, han kanske behöver rapa, då skriker han för att han inte fick äta antar jag och jag orkar inte mer. Jag orkar inte kämpa varje natt, att simma i kräk, orkar inte att sambon bara får sova sig igenom allting. Lägger ner barnet och går ut i köket fastän han ligger och gråter. Det har jag aldrig gjort förr. Sen fick jag så dåligt samvete för att jag var arg på min lilla bebis som inte kan hjälpa att han har ont, vad fan är jag för en mamma? Skyndade mig in och plockade upp honom, sen grät jag en skvätt samtidigt som jag försökte lugna honom. Han somnar ett litet tag, sen börjar det om.

Och nu? Nu sover han i sjalen. Äntligen. Jag är dötrött, han är dötrött. Vi har kämpat hela morgonen, han grät och skrek för han hade ont, jag grät för att han grät och för att jag är. så. trött.
Jag försöker gå igenom allt jag ätit för att luska ut vad det är han reagerar på. Jag äter ju inte ens sånt som kan innehålla spår av mjölk. Kan det vara tacokryddan i färsen? Löken? Kolsyran från läsken? Socker? Gah, vågar jag äta något alls? Är det ens maten? Jag är alltid noga med att rapa honom, utom på nätterna när han somnar när han äter för jag är så jävla glad att han sover alls. Kan det vara det, är det mitt fel?

På eftermiddagarna blir det bättre. Han är piggare, ler lite mot en om man har tur, myser mot axeln. Då glömmer man lätt att det snart blir natt igen.

Läs del 2 här.

3 kommentarer:

  1. Har du provat magknipsmassage? Minifom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, vi masserar varje morgon och kväll minst, oftast när jag märker att han har det kämpigt också. minifom har jag varit i valt och kvalet om, men jag tycker jag har läst så mycket negativa saker om det. =( windi pysventil tar jag till om det är riktigt illa.

      Radera
    2. Ja det är ju det där med att väga fördelarna mot nackdelarna. Utan minifom så skrek sonen konstant. Så jag tänkte hellre lite parabener än konstant smärta och skrik. Tycker att Minifom fungerade otroligt bra och gav vår son en dräglig vardag. Har själv inte läst så mycket negativt om Minifom, bara att vissa tycker att bebisen kräks mer eller att det inte funkar. Har en kompis som använde windi, men det gav inte så mycket. Trist också att de ska kasseras efter användning. Hade ju varit sjutusen gånger smartare om den kunde återanvändas. Hoppas att lillens magtrubbel går över snart!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...