torsdag 29 mars 2012

barn med ont i magen del 2

ja, såhär ledsen kan man vara. =(
Man kan ju se vad folk söker på för att hitta ens blogg, och de flesta sökningarna handlar om bebisar med ont i magen, som jag ju hade ett inlägg om tidigare. Inte alls konstigt, jag googlade ju själv allt jag kunde komma över när vi började förstå att det var magen som krånglade hos Felix och det var därför han var så ledsen. Det brukade komma på kvällen, runt tio. Sen lugnade det ner sig, för att komma igen med råge framåt 5 på morgonen. Krånglar det numera så är det nästan alltid på morgonen.
Jag vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägget, jag är ingen expert och jag kan ju bara tala för oss, men det kan ju hjälpa någon annan stackare med ont i magen.

Nu kan ju magont bero på massa olika saker, men det här är vad vi gjort och som funkat för oss.
Magmassage. Hur bra som helst. När vi märker att han blir spänd i magen, eller börjar "kämpa", så stryker vi över magen, ganska bestämt men inte hårt såklart. Från vänster till höger, fick vi förklarat för oss av BVC. Det finns en massa speciella "mönster" man kan massera i, men detta funkar bra för oss. Det ger nästan alltid utdelning, och ibland kan man liksom hjälpa till att trycka ut gaserna. Låter hemskt kanske, men det funkar. När ontet var som värst masserade jag varje morgon, nu är det mer vid behov.
Mjölkfritt. Vi ammar uteslutande, och ganska tidigt slutade jag med mjölkprodukter. Det var skitjobbigt, det är ju mjölk i allt! Men efter en månad märkte vi en klar förbättring, det var inte lika kämpigt på nätterna och han var lugnare överlag. Visst, han kanske bara växte ifrån det, men vi chansar inte så det är fortfarande mjölkfritt som gäller.
Ha honom på magen. På nätterna när han har ont, så bullar jag upp med kudden bakom mig så jag kommer lite längre upp, sen har jag honom på mage på mitt bröst. Jag vet inte vad det är, om han känner igen det från han var pytteliten, att det känns tryggt eller att det kanske trycker och blir lite varmt om magen, men när det är illa så brukar han lugna sig så att både han och jag får sova lite.
Windi pysventil. Det råder skilda meningar om den här prylen. Vissa menar att det stör barnets naturliga tarmfunktion, men vi har bara använt den i absoluta nödfall. I instruktionerna står det att det kan komma en del nr 2 också, men det är ju en klar underdrift. Förbered med handdukar! När magmassage inte hjälpt, och han verkligen har varit ledsen eller om vi känt att magen varit helt uppspänd, så har vi använt en sådan för att bokstavligt talat lätta på trycket.
Semper magdroppar. Jag drog mig länge för att köpa dessa. Vet inte varför, jag trodde väl helt enkelt inte att det var så enkelt som att han behövde lite bakterier i magen. Men nu har vi använt dom i tre veckor och my oh my vilken skillnad! Nu händer det grejer liksom av sig själv, utan att han måste ligga och kämpa sig blå. Ibland verkar han nästan förvånad själv!

Något som vi inte har testat är minifom. Nästan alla tipsade om det, men av två skäl gav vi oss inte på det. För det första; jag är för lat. Att hålla på och droppa innan varje amning men max en gång i timmen verkar rent på tok för besvärligt när vi ammar fritt och han ibland ammar var tredje timme och ibland tre gånger på en timme. Sen för det andra så läste jag en del om att det dels inte fanns några vetenskapliga bevis för att minifom faktiskt hjälpte, dels används parabener som konserveringsmedel. Något som jag inte ens vill ha i min tvål tänker jag inte ge mitt barn 15 gånger per dygn. Men, det är såklart upp till var och en att bestämma helt själv hur de gör!

Detta är som sagt hur vi gjort för att få bukt med magontet hos oss. Nu börjar det bli bättre, vilket är skönt för oss alla. Nu ska vi bara få ordning på hans dygnsrytm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...