lördag 25 februari 2012

Tygblöjor vs engångs, del 2

Jag känner att jag obsessar lite på det här med tygblöjor. (mycket).
Jag funderar på det en hel del. (massor)
Nästan så att jag drömmer om det på nätterna. (det gör jag)

Jag trodde lite grand att det här med tygblöjor, det måste ju vara världens grej. Pappersblöjor har bara funnits i 60 eller så år, så folk har ju egentligen alltid använt tygisar. Det är bra för miljön (förutsatt att man tvättar rätt såklart), bra för ekonomin, dom finns i fina mönster och glada färger. Man får privilegiet att bli kallad "miljömupp".

Så vad är det som gnager?
Dom känns så klumpiga. Jag vill inte tycka det och jag försöker verkligen se förbi det, men jag är pappersblöjeskadad. Det känns som jag bakar in barnet i en gigantisk blöjklump. Det spelar ju egentligen ingen roll för mig, jag tänker väl mest att det ska vara obekvämt för Felix att ha så mycket runt magen på nåt vis. Vi har ju honom mycket på bröstet när vi sover och vilar, så jag är väl lite rädd att själva blöjan liksom trycker eller klämmer när han ligger på mage.
Sen har jag svårt att få till passformen. Med tanke på ovan sagda så vet jag inte hur hårt jag vågar fästa den, men blir det för löst så blir det ju oundvikligen glapp i låren.
Vilket leder oss till läckage. Pappersblöjor har ju den här lilla kanten som gör att det inte läcker (nåja, det kan det ju göra ändå, men inte lika ofta) men med tygisarna är det fritt blås om det vill sig så. Än så länge har inget läckt, men det har å andra sidan inte gått mer än 2 timmar mellan varje byte än så länge.

Jag har inte experimenterat med olika inlägg och så, utan jag kör standardinlägget. När jag bytar på honom så känns han inte fuktig, inte mer än han gör med en pappersblöja. Han känns dock varmare, jag vet inte om det är något som kan vara dåligt i längden.

De blöjorna vi använde igår åkte i tvätten idag eftersom jag ändå skulle tvätta handdukar. Och nu tänker ni säkert: men fy fan vad äckligt, tvätta bajsblöjor tillsammans med handdukar? För det första, det var bara en bajsblöja. Och för det andra, allting blir typ rent i 60 grader även om det kanske är nån fläck kvar. Jag spillde chokladglass i sängen för ett par veckor sen, och efter tvättar i 60 grader så är fläcken kvar men lakanet varken luktar eller smakar choklad.
Så, blöjorna åkte in och jag och lilleman tittade fascinerat på när de färgglada blöjorna åkte runt i maskinen. Sen tröttnade han så då gick vi och läste. Sen var tvätten klar, vi hängde upp den och jag funderade på att hänga dom i färgordning bara för att jag kunde (men det gjorde jag inte för nånstans får man dra gränsen). Och nu hänger de och torkar och jag tycker inte det var det minsta jobbigt eller konstigt. Vi tvättar ju typ en maskin om dagen som det är ändå eftersom lilleman kräks på allt hela tiden. Så det enda jag behöver göra när de torkat är att lägga i ett inlägg i var blöja och lägga dom på hyllan vid skötbordet. Inte alls särskilt jobbigt.

Så, vi summerar del två med att säga: hanteringen av blöjorna är lättare än jag trodde, men de är klumpigare på barnet än jag ville hoppas. Vi fortsätter givetvis testa, så det kommer snart en ny uppdatering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...