måndag 20 februari 2012

Introduktion

Det här är jag. Den lilla plutten som sover på mig är min Felix. Han är mer eller mindre anledningen till att jag på riktigt fick upp ögonen för hur mycket kemikalier som finns runt om oss, hur många ingredienser som är rent av farliga för oss och hur lurade vi blir när vi köper mat, smink eller schampo.

Jag har alltid älskat smink och hudvård. Stundtals har det nästan gränsat till besatthet. Dåligt självförtroende och dålig hy spelade såklart in, men sen tyckte, och tycker, jag verkligen det är roligt med smink. Visst har jag brytt mig om vad mina produkter innehöll, men det handlade mer om solskydd, aktiva syror och att de för allt i världen inte skulle göra min feta hud ännu värre.

På något sätt blev allt det där en del av min identitet. Emmy och alla hennes produkter! Någon kunde peka på valfri kroppsdel med valfritt "problem" och jag hade minst en kräm för det. Folk kom till mig när de behövde råd och tips, och jag gav det gärna. Till fester och bal hjälpte jag mer än gärna till med smink, och med hundratals olika ögonskuggor var det aldrig svårt att hitta nåt som passade. Jag hade jämt minst ett puder och fem, sex olika läppstift och läppglans i väskan, och vilken lägenhet jag än har bott i har badrummet bokstavligen svämmat över av smink, hudvård och kroppsvård.

Men någonstans där inne har det alltid funnits en fantasi om något enklare, nåt snällare, nåt mer naturligt. Nåt mer som i alla de otaliga fantasyböcker jag slukade som yngre. En vision om att stå i hennaflammigt hår och koka salvor på bivax och lavendel, tvätta golvet med såpa och göra storkok på ekologiska rotfrukter.
Henna jag jag färgat håret med i omgångar de senaste åren, men resten, tja, det blev inte så mycket med. Man behövde så mycket saker för att göra egen hudvård, och hur skulle jag veta att det blev rätt gjort? Kan man verkligen städa utan alla specialprodukter? Och ekologisk mat är ju fasligt dyr.

Men så blev jag med barn. Och i takt med att plutten växte i magen växte min skepsis för vad jag stoppade i mig, smorde mig med och omgav mig med. För bortsett från maten man skulle undvika,  visade det ju sig att det var bäst att undvika vissa saker i sin hudvård också, och då var det bara att leta efter alternativ. Och om där fanns! En helt ny värld öppnade sig. En enklare, snällare och mer naturlig väg. Ju mer jag läste, desto mer motiverad och inspirerad blev jag.

I den här bloggen kommer jag avhandla allt jag tycker om, tycker är intressant, som gör mig upprörd. Jag tänker dela med mig av tips och länkar, funderingar och tankar. Om smink, om barn, om hudvård, om mat och allt där emellan i mitt liv som numera är ganska så crunchy!

1 kommentar:

  1. Kul och höra Emmy, låter väldigt intressant! Ska kolla in här då och då =) Veronron

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...