lördag 25 februari 2012

Felixsalvan


Jag fick ju hem lite spännande saker att koka ihop, så det första jag gjorde var en salva till Felix, men den är ganska allround så den passar till allt som är torrt och behöver lite kärlek och kokosdoft. Det är svårt att få till konsistensen, först blev det stenhård, sen alldeles för rinnig. Tredje nersmältningen blev det bra dock, nu är den solid i burken, men smälter mot fingret. Eller så skrapar man bara upp lite med nageln.
Men funkar den? Jajamensan! Hans fnasiga ben blev markant bättre efter en "smörj", hans hårbotten likaså. Salvan ju varm direkt i handen, och den liksom smälter på huden. Lotion och liknande är ju så kallt mot huden, det är inte denna. Plus att den är dryg, en ärta räcker till ben och armar. Nackdelen skulle vara att den känns rätt fet och oljig, om man nu tycker det är ett problem.

Slutinnehållet blev:
1,5 tsk gult bivax
2 tsk sheasmör
1 tsk kokosolja
5 tsk mandelolja

Och allt får precis plats i burken på 60 ml. Ren tur! Jag skulle tippa att salvan har ett sk shelflife på ett år, men så länge kommer den inte vara känner jag eftersom jag vill smörja in allt med den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...