tisdag 21 februari 2012

Det här med tygblöjor

pocketblöja Bumgenius, bild lånad här
Redan innan Felix kom hade jag en tanke om att använda tygblöjor. Jag visste inte så mycket om dom, bara att det var en slags blöja man tvättade och använde igen. Bra för miljön, bra för plånboken. Under graviditeten kändes det så avlägset att tänka på vilken sorts blöja man skulle använda, plus att det lilla jag råkade läsa på forum eller hitta på webshoppar verkade så omständigt och rörigt, så jag sköt på det.

Sen helt plötsligt kom han, vår Felix, 4 veckor för tidigt och var pytteliten. Att hitta en blöja som passade alls var ett projekt nog. Nu har han äntligen vuxit i standardsortimentet, men på dessa 9 veckor har vi avverkat minst lika många paket blöjor. Och då kom funderingarna på tygblöjor tillbaka.
Jag har inte så stora problem med att avsätta lite extra tid eller jobb för "the greater good", men pappa Varg är inte riktigt lika tålmodig. Så förutsättningen var att det fanns ett alternativ som var nästan lika smidigt som engångsblöjor, och med det i bakhuvudet var det bara att börja forska.

Jag tänker inte ge någon enorm utläggning, det finns det gott om andra bloggar som gör jättebra. Om livet på landet har en liten guide, Hippiemamman likaså. Sen har ju webshoparna egna förklaringar också.
Kort sagt finns det Allt-i-ett-blöja, som är så nära engångs man kommer. Bara att sätta på, och tvätta hela efteråt.
Pocketblöja är ett "blöjskal" man lägger olika inlägg i. Lite mer jobb än allt-i-ett, men bara lite.
Sen finns det lösa formsydda tygblöjor i olika varianter, som man sedan sätter en blöjbyxa utanpå för att det inte ska läcka.
Och mest hardcore av allt är olika tygstycken som man viker på olika vis och har en blöjbyxa utanpå.

Phew.
Jag bestämde dock att pocketblöjan nog passade oss bäst, för de flesta kan man justera så man slipper köpa olika storlekar.

Sen finns det olika tillverkare givetvis, olika material, olika inlägg... Ett tag kände jag verkligen att jag inte skulle orka göra mig besvär trots allt.
Och priset sen, med styckpris på ca 200 kr per blöja och man behöver typ 20 så blir det en hel del att punga ut.
Många tipsade om att köpa begagnat, men till en början kändes det helskumt. Köpa blöjor som nåt annat barn har kissat och bajsat i? Men ju mer jag läste på och ju mer jag tänkte på det så tja, varför inte? De tvättas ju och med tanke på vad de kostar så ligger det ju i folks intresse att hålla dom så fräscha som möjligt.

Så begagnat blev det! Tack vare fina bloggen Om livet på landet kom jag över ett bra set, så nu ska jag bara få hem dom och testa. Jag är lite nervös men jag återkommer såklart när vi fått hem och provat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...